Add el nekem ezt a...

Add el nekem ezt a...

Bogozzam ki Magának a gordiuszi csomót? Hülye ügyfél!!

Az empátia és értelmezés hatalma az ügyfélszerzésben

2018. február 22. - Addelnekem

understand-bible.jpg

Biztosan lehetetlent kér az ügyfél? Vagy csak nem látja át ő maga sem a helyzetet?

A hatékony ügyfélkiszolgálás nulladik lépése, hogy megértsük, mire is van szüksége vásárlóinknak, ügyfeleinknek. Megérteni pedig csakis és kizárólag úgy lehetséges, hogy mélyrehatóan érdeklődünk a lehetséges partner igényeről, szokásairól, miértjeiről, céljairól. Fontos, hogy valóban érdekeljen a másik fél! Közhelyes tétel, viszont tapasztalataim szerint nem mindenki képes elfogadni, hogy ez mennyire alapvető. Ugyanis hajlamosak vagyunk egy értékesítést, szolgáltatási folyamatot csak a saját szemszögünkből megközelíteni, azt keresni, hogy kit tudunk könnyedén kiszolgálni. Ez pedig az idő múlásával - vagyis minél több időt töltünk szolgáltatói oldalon - megkérgesedik. Az ideális ügyfél képe rögzül, és a megkereséseket aszerint kategorizáljuk, hogy ehhez a támponthoz képest mekkora az elmozdulás. Vagyis hogy a folyamatainkhoz, tudásunkhoz, kapacitásainkhoz mennyire kompatibilis a felvázolt igény. Véleményem szerint ilyenkor érdemes "átülni a másik nyergébe". Látni, amit ő lát, hallani, szagolni és érezni, amit ő. Hol szorít? Mekkora a mozgástér? Mi a valódi cél? Gyakorta a cél meghatározása sem pontos. Viszont egy alapos kikérdezés fényt deríthet rá, mi is lenne az igazi megoldás a problémára. Ha pedig ezt mi találjuk meg, biztosan jó benyomást teszünk a potenciális ügyfélre.

Az esetek jelentős részében első benyomás alapján ítélünk.

Nyitottság helyett azt keressük, miért NE foglalkozzunk a kéréssel. Ilyenkor jönnek az "háklis az ügyfél", "problémás a partner", "irreális az elvárás" kifejezések. Csakhogy észre kell venni, amennyiben a vevőink nagyobb részét illetjük ilyen jelzőkkel, előfordulhat, hogy a hiba a mi készülékünkben van... Fel kell tenni a kérdést: nem tudnánk-e rugalmasabbak lenni? Szektortól függetlenül jelentős a verseny az egyes vállalatok között. Ügyfeleimtől elfogadott ajánlat után minden esetben visszajelzést kérek. Megkérdezem, hogy miért minket választottak a másik 2-3-4 cég helyett, akiktől szintén ajánlatot kértek. Természetesen nem elhanyagolható az ár kérdése (sosem az). Viszont az indokoknál dobogós helyen áll a következő tétel:

"...mert szinte bármit kértünk, azt mondtad, megoldjátok".

Két párhuzamot szeretnék vonni mindezzel, negatívan példálózandó. Mindkettő a fülemben cseng, sokszor hallottuk különböző helyekről: 1: el lehet menni ebből az országból; 2: mindenki pótolható alias megszoksz, vagy megszöksz. Nem szerencsésebb hozzáállás-e, hogy - politikai vagy versenyszférás - vezetőként inkább azon legyünk, hogy együtt hatékonyabbá, működőképesebbé, szebbé-jobbá tegyük az országot, a vállalatot? Ahol az emberek hosszú távon akarnak tenni a közös jóért...

king.jpg

Visszatérve az alaptézishez: nem célravezetőbb-e megtenni minden tőlünk és a céges keretektől telhetőt? Azért a nemes és hasznos célért, hogy az adott vevőjelölt azt érezze, sziklákat mozgattak meg az együttműködés érdekében. Legfeljebb kiderül, hogy valóban nem tudjuk teljesíteni a kérést. De ez az ügyfél biztosan fog még nálunk kilincselni egy másik projektjével.

Kétségkívül empátiát igénylő munkakör a sales. Emiatt sokszor szembe is kell szállni a Gyártás, a Pénzügy vagy az Ügyfélszolgálat érdekeit képviselő kollégával. De ha 1: jól végeztük a munkánkat, tehát alaposan feltérképeztük az ügyfelet és a kérése megvalósíthatóságát, 2: jövedelmező lehet a cégnek, akkor bizony nem szabad hagyni, hogy leküzdhető nehézségek miatt meghiúsuljon az üzlet.

Hajrá Sales :)

A bejegyzés trackback címe:

https://addelnekem.blog.hu/api/trackback/id/tr3213689514

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2018.02.23. 12:35:08

höhö ez a gyakorlatban úgy szokott lenni ha saleses mindent megígér, irreális dolgokat is a programozó vagy mérnök vagy gyártó vagy logisztikus meg vért izzad, hogy teljesítse

nem empátia kérdése, a saleses sose pattintja le a vevőt, nem empátiából, hanem mer PÉÉÉZ, jutalék azt meg leszarja, a másik részleg mit össze szopkod vele

Addelnekem 2018.02.23. 13:46:16

Akármennyire is szeretnék, nem tudok vitatkozni Veled. Az esetek többségében "mindent" megígérünk az ügyfél megszerzése érdekében. Arra, hogy a többi részleg ne szívjon (akkorát), egy megoldás van: őszinte, gyors és hatékony kommunikáció. Magyarul:
- Pisti, nekem átkozottul kell ez az ügyfél.
- Értem, de böszmeséget kér, Laci.
- Viszont hatszázmilliót hozhat 3 év alatt. Nem lehet mégis valahogy, naa, lécci, Pisti?
- Végülis megoldható, Laci, de akkor beszéld meg kérlek a főnökkel, meg annak a főnökével, hogy a 2 másik projekten nem tudok dolgozni.
- Rendben, Pisti, még ma visszajövök, hogy sikerült-e. Köszönöm.
- Én is.

Persze a zsigeri utálatot, mely gyakorta a SALES felé árad, nehéz megkerülni. Mindkét oldalnak fontos lenne többet kérdezni kollégáink véleményét, mielőtt ígérünk/visszautasítunk.
süti beállítások módosítása