„Az őszinteséget pedig értékelik az emberek, még ha üzletileg fájdalmas is egy-egy döntés.”
A logisztika az egyik legkompetitívebb iparág, ahol fontos az ismertség, megbízhatóság, stabil pénzügyi háttér. Ezen a területen vívja harcát nap mint nap Ujszászi Ferenc a Quehenberger Logistics Kft. ügyvezető igazgatója. Az osztrák anyavállalat és a magyar kft. viszonya fontos pont, mely olykor súrlódásokkal teli. Kétfrontos háború, ügyvezetőként komoly kihívás.
- B.T.: Mióta dolgozol a Quehenberger Logistics Kft-nél, és milyen pozíciókat töltöttél be a cégnél?
- U.F.: Decemberben lesz egyéve, hogy ügyvezetőként dolgozom a cégnél, előtte üzletfejlesztési menedzserként tevékenykedtem a Quehenbergernél, Magyarország és Szlovákia tartozott hozzám.
- B.T.: A cégen belül milyennek látod a viszonyodat munkatársaiddal – mind beosztottakkal, mind menedzserekkel? Értem ezalatt az osztrák felsővezetést és a magyar szervezetet is.
- U.F.: A magyar csapat felé demokratikus attitűddel fordulok, nem diktatórikus a szemlélet. Kollégáimat mindig abba az irányba igyekszem terelni, hogy maguk döntsenek, ahelyett, hogy konkrét utasítást adnék. Harmonikus kapcsolat kialakítására törekszem, amelyben mindkét fél jól érzi magát. A privát szférát pedig csak a felszínen érintjük a kollégákkal, amennyire szükséges.
- B.T.: Úgy érted, hogy a saját magánéletedet nem hozod be a cégbe?
- U.F.: Így van, a magánéletemet nem osztom meg kollégáimmal. Nyilván ha valamelyik kollégám igényli, megnyílik, nagyon szívesen meghallgatom, ha kíváncsi a véleményemre, elmondom neki, de alapvetően nem szeretem beleásni magam más magánügyébe.
- B.T.: Milyen a kapcsolat az osztrák és magyar csapat között?
- U.F.: A nemzetközi csapatnál a kulturális különbségek érezhetők. Az osztrák attitűd, beidegződések rányomja bélyegét egy ilyen szervezetre. Több olyan osztrák kolléga is van, aki nem nemzetközi cégnél szerezte tapasztalatait, így hajlamosabb kommunikációjában Magyarországot „gyarmatnak” tekinteni, értem ezalatt, hogy nem feltétlenül partnerként kezel. Ezzel szemben azok a kollégák, akik már megjártak egy-két multinacionális céget, sokkal könnyebben lehet partneri viszonyt kialakítani. A kapcsolat jó, viszont sokkal formálisabb, feszesebb az osztrák oldallal a kommunikáció.
- B.T.: A Quehenbergernél kik felelősek a márkaépítésért stratégiai, illetve kommunikációs szempontból?
- U.F.: Véleményem szerint a brandet elsődlegesen az alkalmazottak építik. Ha egy gépkocsivezető kimegy egy ügyfélhez, még ha alvállalkozó is, a Quehenbergert képviseli, az ő munkája is alkot egy képet a brandről. Minél magasabb pozícióban van valaki, annál nagyobb hatással van arra, milyen irányba megy el a brand megítélése. A Quehenbergernél centrális marketing osztály felel a stratégiáért. Az arculatot ők alkotják meg, ehhez minden telephelynek alkalmazkodnia kell. Ha a céget össze akarom hasonlítani más szállítmányozó céggel, akkor előkelő helyet foglal el a sorban: kiforrott leírások, know-how, egységes marketing anyagok állnak rendelkezésre, melyek online shop révén dolgozók számára is elérhetők. Amit én fejlesztendő területnek látok, az a social media jelenlét és aktivitás. Ez jelenleg Facebookon és LinkedIn-en keresztül történik, kezdetleges fázisban van.
- B.T.: Van lehetőséged a social media kiépítésében részt venni?
- U.F.: Főleg a munkaerőpiaci helyzet miatt minden vezető részéről felmerült az igény, hogy erősítsük ezt a vonalat, hiszen a logisztikában, azon belül is a kékgalléros réteget így könnyebb megszólítani. Álláskereső portálon keresztül kevésbé működik ez a kommunikáció. A Facebookot jobban olvassák, a platform is kézzelfoghatóbb, könnyebben elér hozzájuk.
- B.T.: Te magad milyen médiumban, felületen jelensz meg?
- U.F.: Szívesen veszek részt konferencián, előadóként is szerepeltem. Social mediában jellemzően a központi híreket, információkat, álláshirdetéseket osztom meg.
- B.T.: Véleményed szerint egy cég első emberének mennyire kell részt vennie a brand építésében?
- U.F.: Abszolút. Munkaköri leírás. Amilyen az ügyvezetőről alkotott kép, olyan a cégé is. A hitelesség központi kérdés.
- B.T.: Mitől lesz egy cégvezető hiteles?
- U.F.: Ígéreteit be kell tartania, ez az alapja. Nem szabad a cég képességein felül ígérni, és a stratégiához is illeszkedni kell. Fontos, hogy a stratégia mentén menjen, és hosszú tárva kell törekednie.
- B.T.: A logisztika iparágában, ahol tevékenykedtek, a cégek mennyire fókuszálnak brandjük építésére? Foglalkozik ezzel a konkurencia? Tudsz jó vagy rossz példát?
- U.F.: Csaknem az összes ügyvezető csinálja. A Raben ügyvezetője, Árvai Csaba nagyon aktív, konferenciákon, social mediában is szerepel. Lányi Márton, a Kühne+Nagel ügyvezetője is rendszeresen előad, ahogy Barna Zsolt, a Waberers ügyvezetője is. Legtöbbjük PR cikkekben szerepel, nyilatkozik. Az ügyvezetők munkaköri leírásában szerepel ez a feladatkör.
- B.T.: Ki tudsz emelni a szerepléseid közül olyat, melynél sikeresen támogattad a cég márkájának épülését?
- U.F.: A MLBKT konferencia kiváló példa. Előadóként, szakértőként részt venni egy magas szinten jegyzett konferencián mindig komoly lépés. Témám a balkáni disztribúció volt, nagy érdeklődés övezte.
- B.T.: A Quehenberger méri valamilyen módon a brandépítéssel kapcsolatos lépések eredményeit, hatását?
- U.F.: Jelenleg a social medián van a fókusz. Elemzik, hogy milyen formában, mikor, milyen tartalommal kell megjelenni LinkedIn-en és Facebookon. Cégünk tulajdonosának a márka megítélése nagyon fontos. Cégünk színe a piros, Fürstaller Úr mindig hangsúlyozza a „red feeling” építését. Törekvésünk, hogy mindenki ennek megfelelően gondolkozzon.
- B.T.: Mi jut eszedbe arról, ha azt mondom, hogy egy rossz hír, pletyka negatív fényt vetett egy cég megítélésére?
- U.F.: Hirtelen eszembe jut egy példa, név nélkül, amikor az ügyvezetőt rendőrök vittek el, és ez megjelent a hírekben is… Evidens, hogy az ilyen rombolja a brandet. Más oldalról megközelítve: minden esetben negatív hatással van a cégre, ha egy komoly projekt, melyért hónapokon keresztül harcolunk, megnyerjük, végül nehézkesen tudjuk implementálni, problémák lépnek fel. Velünk is megesett. Ez egy kicsi piac, szűk szegmens, logisztikán belül villámgyorsan elterjedt a híre. Kemény munka árán lehet kijavítani egy ilyet. Korábbi cégemnél is előfordult, hogy egy termék hónapokig nem ment ki, a polcra pedig kikerült a felirat, névvel, hogy a logisztikai szolgáltató miatt nem elérhető a termék. Roppant káros tud lenni.
- B.T.: Nézzünk pozítv példát: kit követsz médiumokban? Van olyan vállalatvezető, akitől olvastál jó cikket, szimpatikusak a szereplései, követendő példának tartod?
- U.F.: Szívesen olvasom startup cégek vezetőinek gondolatait, nyilatkozatait. Mély benyomást tett rám Jack Ma, az Alibaba vezetőjének nyilatkozata a robotizációról. Szerinte belátható időn belül robotok át fogják venni az irányítást több területen is. Az oktatást helyezte a középpontba, mint a probléma egyik forrása. Máig jellemzően tényeket kell megtanulnunk az iskolában. A történelmet tudni fogják a robotok is, jobban, mint mi. Inkább az emberi kapcsolatrendszereket, azok mibenlétét, kezelését kellene tanulni, valamint művészetet, zenét, amit a robotok nem tudnak magukévá tenni. Hogyan működik most egy ember? SMS-ezik, csetel.. Nem tartozom idős korosztályhoz, de távol áll tőlem, amit látok. A mai generáció hogy ismerkedik? Ha társaságban vannak, a telefonjukat nézik, hogy a Facebookon mit jelenít meg magáról a mellettük ülő, ahelyett, hogy beszélgetnének. De a Tinder is kiváló példa: egy barátom mesélte idén, hogy Balaton Sound bejáratánál állt egy fiúcsoport és egy lánycsoport. Egymástól pár méterre Tinderen kommunikáltak ahelyett, hogy odaléptek volna a másikhoz. Én hasonló időszakomban ilyen helyzetben épkézláb mondatainkat összeszedve szólítottuk meg a lányokat. Alkalmazkodni kell, de vannak ijesztő trendek.
- B.T.: Te magad hogy veszel részt ebben a világban, mint Ujszászi Ferenc? Hogyan építed a saját márkádat? Fontos Neked?
- U.F.: Ezt nagyon nehéz megfogni, kicsit máshogy közelítem meg. Az összes eddigi ügyfelem, üzleti partneremmel – még ha pálcatörés is volt – úgy sikerült kiépítenem a kapcsolatom, hogy máig felveszik a telefont, és jó hangulatban el tudunk beszélgetni. Mindig az egyenes utat választottam. Az őszinteséget pedig értékelik az emberek, még ha üzletileg fájdalmas is egy-egy döntés.
- B.T.: Ezt a gondolatot elviszem útravalónak magammal. Köszönöm a beszélgetést!